De Persgroep koopt Humo en Story

Mediagroep De Persgroep neemt de magazines Humo, Story, TeVe Blad en de licentie voor Vitaya over. Verkoper Sanoma focust voortaan op de segmenten vrouwen, wonen en decoratie. Hoeveel De Persgroep betaalt, is niet bekend. Sanoma slikt 13 miljoen euro verlies op de deal.

De Finse mediagroep Sanoma SAA1V-0,11%  bracht eind vorig jaar haar Belgische en Nederlandse media-activiteiten samen onder Sanoma Media BeNe. Dat was de impliciete erkenning van de mislukking van een poging om de Belgische tijdschriftenpoot te verkopen. Die omvatte op dat moment onder meer Libelle, Flair, Story, Feeling, Humo en Marie Claire.

Sanoma wil echter focussen op vrouwen, wonen en decoratie. En dat vergt investeringen. Om daarvoor middelen vrij te maken besliste de Finse mediagroep de bladen te verkopen die niet in die nieuwe focus passen. Het gaat om HumoStory en TeVe Blad.

Vitaya is strikt genomen ook een vrouwenblad, maar daar ging het enkel om een licentie voor het maandblad. Vitaya is in de eerste plaats een vrouwenzender van Medialaan, waarin De Persgroep een belang van 50 procent heeft. Het houdt dus steek om dat merk in al zijn vormen weer helemaal onder hetzelfde dak te brengen.