De Persgroep, de uitgever van onder meer De Morgen en Het Laatste Nieuws, verkoopt al haar aandelen in Mediafin, de uitgever van De Tijd, aan Roularta (Knack). In ruil kan het Roularta’s aandelen in Medialaan, het moederbedrijf van VTM, overnemen.
Tot nog toe had De Persgroep 50 procent van Medialaan en 50 procent van Mediafin in handen. De uitgever van De Morgen kiest nu volop voor Medialaan en neemt de resterend helft van de aandelen over van Roularta. De Persgroep en Roularta hadden al 19 jaar elk 50 procent van de aandelen van Medialaan in bezit. Medialaan is niet alleen de groep boven de televisiezenders VTM, 2BE en Vitaya, maar overkoepelt ook de radiozenders Q-music en JoeFM.
Facebook en co.
‘Wij willen onze digitale positie verstevigen in een snel groeiende markt die bijna volledig gedomineerd wordt door de technologiereuzen’, reageert De Persgroep-CEO Christian Van Thillo in een persbericht. ‘Dankzij deze transactie hebben we alle troeven in huis om de strijd aan te gaan met deze giganten.’
Eerder dit jaar werden de reclamediensten van De Persgroep en Medialaan al samengevoegd. Al spreekt een insider eerder over een ‘hostile takeover’ door Medialaan.
Focus op print
Om in Medialaan te stappen, verkoopt De Persgroep zijn aandelen in Mediafin, dat onder meer zakenkranten De Tijd en L’Echo uitgeeft, aan Roularta. De groep van de familie De Nolf krijgt 217,5 miljoen euro cash na de twee transacties. Dat bedrag is na aftrek van de aankoopprijs voor 50 procent van Mediafin.
Roularta wil zich vooral nog concentreren op tijdschriften, zoals Trends en Knack, en kranten, zoals de Krant van West-Vlaanderen en De Zondag. Ook de regionale televisiezenders Focus/W-TV zitten onder de groep. Het is de tweede keer in twee jaar tijd dat Roularta een belangrijk deel van zijn activiteiten afstoot. In 2015 trok de groep van de familie De Nolf zich terug uit Frankrijk. De West-Vlaamse groep wilde er een tweede thuismarkt uitbouwen, maar dat plan mislukte.