Ben’s Bakery

blog8

Lean komt aan bod op alle business schools en in iedere managementopleiding, maar dat is vooral de theoretische kant. Hoe zorg je er nu voor dat iedereen mee is in de dagelijkse praktijk en dat tegelijkertijd de performance duurzaam verbetert? De methodologie van lean in de praktijk beleven maakt natuurlijk veel meer impact. Daarom heb ik samen met enkele ondernemers en consultants Ben’s Bakery opgericht. Een unieke real-life managementopleiding van twee dagen voor teams. We noemen het een ‘taste of lean’, het proeven van een bewezen aanpak. De principes van lean management worden gecombineerd met het bakken van een Hongaarse specialiteit: de Kürtőskalács. 

De droom 

Mijn zoon wilde op zijn achttiende een jaar in het buitenland studeren. Zijn keuze was verrassend. Hij ging naar Hongarije met het AFS-uitwisselingsprogramma. Het bleek een voltreffer: hij kwam terecht in een prachtig land met warme mensen en een rijke traditie. Een citytrip met het gezin naar Boedapest leidde tot een belangrijke ontdekking. Op een van de marktjes zagen ze hoe de Kürtőskalács boven gloeiende kolen werden gedraaid. Een zoete geur van cake en warme karamel deed ze watertanden. Deze Transsylvaanse specialiteit van meer dan 300 jaar oud bleek bovendien zeer goed te smaken: knapperig van buiten en zacht vanbinnen. En dan maken mannen plannen…  

Een jaar later gingen we samen op roadtrip door Hongarije op zoek naar de beste Kürtőskalács. We volgden een opleiding om ze te maken in het zuiden van Hongarije en we kochten het benodigde materiaal. Onze kennis en machines namen we mee terug. Onze introductie in België was vanaf het begin geslaagd. De klanten bleken aangenaam verrast en ze genoten van deze exotische lekkernij. Maar elke dag in weer en wind op de markt gaan staan, leek ons toch niet zo’n aangenaam vooruitzicht. Het project was goed op weg om een stille dood te sterven.  

Tot een bedrijfje de vraag stelde of ze dit product konden maken als een workshop. We stelden onze machines op een geschikte locatie op en gingen aan de slag. Het resultaat was veel fun en nog meer chaos. De link naar leanmanagement werd zo snel gelegd. Dit bleek een gedroomde manier om procesoptimalisatie aan te leren. Dit was een echte businessgame, met echte machines en echte producten. Een nieuwe droom was geboren: om zoveel mogelijk managers de voordelen van lean te doen ervaren met het bakken van Kürtőskalács. Welkom bij Ben’s Bakery. We gaan in onze bakkerij samen onze versie van Kürtőskalács bakken: de Bennies. 

De eerste keer dat de deelnemers samen Bennies bakken, is het pure chaos

Wie binnenstapt bij Ben’s Bakery maakt de eerste dag op een interactieve manier kennis met de principes van leanmanagement. Het bakproces van de Bennies wordt gedemonstreerd en de deelnemers kunnen samen de eerste keer gaan bakken. De eerste keer is dat pure chaos. De mensen staan elkaar in de weg, discussies en verwijten gaan over en weer, en iedereen weet het beter dan de ander. Het resultaat is dat de output in volume zeer laag is. Op een klein uurtje worden twintig gebakjes gemaakt en de kwaliteit van de Bennies is eigenlijk bedroevend. Het hele werkproces wordt gefilmd, waarna alles tot in detail wordt geanalyseerd. Uiteraard onder begeleiding van ervaren consultants. Met de verschillende technieken wordt een root cause analyse opgesteld.  

De deelnemers werken op dag twee samen aan verbeteringen in de designfase en de implementatie hiervan. Alles wordt in de praktijk omgezet en er volgt een tweede ronde van het bakken van de Bennies. En dat is waar the magic happens. Discussies zijn niet meer nodig, er wordt zelfs bijna niets gezegd. Iedereen weet perfect wat hij of zij moet doen. De Bennies worden ook per stuk gebakken. De output verdubbelt ten opzichte van de eerste bakronde en de kwaliteit is geweldig. De deelnemers ervaren dus zelf hoe ze met een paar kleine ingrepen een geweldige impact kunnen hebben. Na de tweede bakronde is er nog voldoende tijd om te bekijken hoe lean toegevoegde waarde in hun eigen organisatie kan brengen. Hoe kunnen ze als team meerwaarde voor de klant creëren, een hoger rendement bekomen en meer betrokkenheid van de medewerkers? Dat is immers de kern van lean. Reken maar dat de twee dagen in Ben’s Bakery ze overtuigt van het nut van lean en dat ze als believers naar huis terugkeren. 

www.bensbakery.be